Nye WB-funksjoner i 2020
Programutvikling i 2020 i WB Kulturhusverktøy og WB Festivalverktøy. Alle kunder ffår løpende programoppgradering med nye fellesfunksjoner og ny funksjonalitet i benyttede tilleggsmoduler.
Enkelte av funksjonene og nyhetene er knyttet til tilleggsmoduler.
10. JANUAR 2020:
FORSIDEKALENDEREN:
Det er nå mulig å skjule tomme arenarader fra forsidekalenderen, altså slik at det bare er arenarader med forestillingsaktiviteter i kalenderens fra/til-tidsrom som vises. Funksjonen aktiveres eller deaktiveres via Div -> Diverse innstillinger -> Skjul tomme arenaer i forsidekalenderen.
16. JANUAR 2020:
BUGFIX:
Det ble noen ganger vist en SQL-feilmelding ved sletting av hovedarrangement og/eller produksjoner, selv om alt ble slettet korrekt. Denne feilmeldingen er nå identifisert og årsaken til den har blitt fikset.
18. FEBRUAR 2020:
TILGJENGELIGHETSTIDSROM FRIVILLIGE:
Man kan nå endre selve tidsrommet for hvert enkelt registrerte tilgjengelighetstidsrom som vises i registreringsskjemaet for frivillige. Dette gjøres via knappen "Endre tidsrom" pr. tidsrom på oversiktssiden for tilgjengelighetstidsrom. Endring av evt. manuell ledetekst og nummer for rekkefølge gjøres som før direkte på oversiktssiden.
18. FEBRUAR 2020:
Komplett veiledning med illustrasjoner om tilgjengelighetstidsrom frivillige er nå tilgjengelig. Kunder kan ta kontakt for å få tilsendt veiledningen i PDF-format.
24. FEBRUAR 2020:
BILLETTSYSTEM-INTEGRASJON:
WB er nå integrert med billettsystemet LinTicket. Vi anbefaler dermed tilleggsmodulen "LinTicket-integrasjon" til kunder som benytter eller vurderer å benytte LinTicket (www.linticket.no). Modulen har samme funksjonalitet som den eksisterende integrasjonen med TicketCo. Se egen nyhetsartikkel.
18. MAI 2020:
RESSURSBASEN:
Man kan nå gi egendefinerte navn på de ti ressurskategoriene. Dette gjøres via linken "Kategorinavn" på forsiden til ressursbasen. Se egen nyhetsartikkel.
23. OKTOBER 2020:
RESSURSBASEN / ØKONOMI:
Man kan nå eksportere bekreftede fakturagrunnlag i XML-format for en fritt valgt periode. Det genereres en kundefil og en fakturagrunnlagfil. De to XML-filene kan importeres til et regnskapssystem (f.eks. Factum) som er klargjort for import av data med den definerte XML-strukturen. Fakturagrunnlag kan nå markeres som "bekreftet" i WB, og man kan velge hvilke bekreftede grunnlag i en gitt fra/til-periode som skal tas med i eksporten.
12. NOVEMBER 2020:
AVLYSNINGER (forsidekalender m.m.):
Man kan nå markere enkeltaktiviteter i en serieproduksjon som avlyst i forsidekalenderen. Frem til nå har man bare kunne markere en hel produksjon som avlyst ved å endre produksjonsstatus, slik at produksjonen da ble vist med rød prodstatus-farge i forsidekalenderen. Nå kan man derimot vise enkeltaktiviteter i en produksjon som avlyste i forsidekalenderen, uavhengig av generell produksjonsstatus. Gå til Div -> Aktivitetstyper for å aktivere den nye aktivitetstypen "Avlyst", og gå så til Div -> Diverse innstillinger for å krysse av for aktivitetstypen under "Forsidekalenderen: Forestillingsaktiviteter". Aktiviteter av typen "Avlyst" vil da vises i forsidekalenderen som rødstripet i stedet for produksjonens prodstatus-farge.
17. NOVEMBER 2020:
PÅLOGGING / SISTE NYTT:
Det er utviklet en ny påloggingsside der man også finner siste nytt om nye funksjoner og programutvikling av verktøyet. Det blir sendt ut egen info om dette pr. kunde.
20. NOVEMBER 2020:
RESPONSIVE DESIGN:
Følgende sider vises nå med responsive design. Dette betyr i praksis at sidene endrer layout / oppsett på mindre skjermer som f.eks. smarttelefoner:
- Forsidekalenderen
- Arenatimeplan / dagsoversikt
- Produksjonssidene (komplett oversikt)
- Sidene for pålogging, glemt passord og avloggingsbekreftelse.
- MIN SIDE for frivillige
- Arbeidsliste for frivillige (via MIN SIDE)
- Alle andre sider i verktøyet vises i et modernisert og mer mobilvennlig format der zooming ikke lenger er nødvendig.
Selv om mye av den tunge planleggingen foregår på laptop eller stasjonær datamaskin for mange kunder, så vil de mobilvennlige sidene være en velkommen nyhet når man er "ute i felten", eller bare skal sjekke noe i verktøyet med mobiltelefonen.
20. NOVEMBER 2020:
FORSIDEKALENDEREN:
Som en del av den nye programversjonen med responsive design har forsidekalenderen nå fått to visningstyper: Dato og Arena. Dato er den samme tabellfremstillingen som tidligere, mens Arena er helt ny. I fullskjermvisning presenterer arenavisningen produksjonsdata med arenaene i kolonner og datoene i rader, i stedet for motsatt. Dette kan i noen tilfeller gi en foretrukket oversikt, enten i vanlig skjermvisning eller i mobilvennlig visning.
21. NOVEMBER 2020:
FORSIDEKALENDEREN:
Forsidekalenderen viser nå de 100 siste endringene i stedet for tidligere 70. Vi minner her også om at hver enkelt produksjon har sin egen logg, der alle vesentlige endringer i produksjonen loggføres med tilsvarende data som det forsidekalenderen viser.
29. NOVEMBER 2020:
SIKKKERHET / HTTPS:
WB har i flere år vært tilgjengelig via HTTPS, samtidig som det også kunne kjøres via tradisjonell HTTP. For å sikre at alle benytter sikker forbindelse, kan man fra november 2020 ikke lenger få tilgang til WB Festivalverktøy eller WB Kkulturhusverktøy uten at det skjer via HTTPS (kryptert / sikker forbindelse).
3. DESEMBER 2020:
PRODUKSJONER:
Det er nå lagt til to ekstra produksjonsstatuser, henholdsvis lilla ("Klar til kommunikasjon") og mørkeblå ("Rapportert"). Man kan endre navn på prodstatusfargene via Div -> Diverse innstillinger, samt angi en e-postadresse det skal sendes varsel til dersom en produksjons status endres. Det er som før fritt valg hvor mange av de nå til sammen 9 produksjonsstatusene man ønsker å benytte i det daglige.
11.–12. DESEMBER 2020:
ARBEIDSOPPGAVER (produksjonssidene):
På produksjonssidene fordeles produksjonens tilknyttede arbeidsoppgaver på de definerte oppgavetypene / oppgavekategoriene. Dersom man ikke definere en oppgavetype, ble tidligere disse oppgavene bare vist på arbeidslister pr. oppgavekategori eller pr. person. Fra 12. des. 2020 inkluderes nå likevel arbeidsoppgaver uten valgt oppgavetype på produksjonssidene under samlekategorien "(Oppgave)".
MEDVIRKENDE (produksjonssidene):
I tillegg er det nå lagt til to knapper "Personer - alle" og "Personer - hovedarr" ved valg av medvirkende til en produksjon. For å filtrere en ellers lang liste, vises personnedtrekket som standard med personer som allerede har tilknytning til hovedarrangementet. Dersom aktuell person som skal velges befinner seg i personbasen men ikke vises i nedtrekket, trykk knappen "Personer - alle" for å kunne velge mellom alle personer (alfabetisk sortert på etternavn). Hvis personen ikke finnes i personbasen, kan man som før legge til en ny person både som medvirkende og i personbasen ved å oppgi navn, personkategori og kontaktinfo direkte på siden.
(Mer funksjonalitet under utvikling, siden oppdateres.)